Veltman Racing
Eynattenstraat 23
NL-6367CV Voerendaal
+31 455752724
+31 653786492
info@veltmanracing.nl

Rallycross

Rallycross is europees een zeer bekende tak van de autosport die wordt verreden op diverse circuits. De lengte van de circuits ligt tussen de 800 meter en 2 kilometer. De circuits zijn deels verhard en deels onverhard. Een aantal circuits bezit een zogenaamde jokerlap, een iets tragere variant (bijvoorbeeld een stuk onverhard buitenom een geheel of deels verharde bocht) die de rijders in elke reeks en in de finale één keer moeten nemen. De ronde met jokerlap moet minstens twee seconden langer duren dan een ronde zonder jokerlap. Dit op de spanning in de strijd nog meer te verhogen.
Een wedstrijd bestaat uit 3 manches van 4 ronden, die per klasse verreden worden. In de manches wordt gestart met maximaal 5 auto’s tegelijk. De startpositie van de eerste manche wordt bepaald doormiddel van een tijdtraining of loting. Dit afhankelijk van het kampioenschap. Per manche krijgt de snelste rijder 1 punt, de tweede 2 punten enz. De startplaats voor de 2e en 3e manche is aan de hand van de totaalpunten van de voorafgaande manches. Na 3 manches telt men de punten van de twee snelste manches van iedere rijder bij elkaar. Diegene, die dan het minste aantal punten heeft, is tot zover de snelste. De finales bestaan uit een zogeheten doorschuifsysteem en worden gereden met maximaal 6 auto’s tegelijk.
De eerste 16 van deze lijst gaan de drie finales rijden. Van deze lijst gaan de plaatsen 11 t/m 16 naar de C-finale. De winnaar sluit aan bij de plaatsen 5 t/m 10 voor de B-finale, De eerste vijf plaatsen aangevuld met de winnaar van de B-finale vormen de A- finale. De laagst geplaatste van iedere klasse staat op pole-position (startplaats naar keuze op de eerste startrij) in de betreffende finale. In deze finales wordt niet meer op tijd gereden, maar wordt men geklasseerd naar aankomst. Elke plaats in de totale einduitslag wordt beloond met kampioenschappunten. Afhankelijk van het aantal finalisten kan er ook een D- finale middels hetzelfde systeem verreden worden.
 
 
KLASSE-INDELING
Bij RallyRacing wordt gereden in vier verschillende klassen. Iedere klasse is te herkennen aan zijn startnummer reeks.
Divisie 2 - 2000 cc
Een klasse welk gereden wordt met twee wiel aangedreven auto’s. Deze achterwiel aangedreven auto’s hebben een motor van maximaal 2000 cc.
Divisie 1A - Super 1600
De volgende stap in rallyracing is de Super 1600 klasse. Gehomologeerde groep A auto's, maximaal 1600 cc. en tweewiel aangedreven. Turbo's zijn verboden en alle auto’s zijn voorwiel aangedreven. Door de grote vrijheid in de technische reglementen van deze klasse kan de ware sleutelaar heel veel zelf "uitdenken" en fabriceren.
Divisie 1
In deze snelste klasse van rallyracing rijden twee en vierwiel aangedreven auto's waaraan praktisch alles mag worden veranderd. Motorvermogens van 500 PK en meer zijn dan ook geen uitzondering in deze klasse. Het geeft deze auto’s een acceleratie van 0-100 km in 3 seconden.